Informativní důchodová aplikace

Box - Služba

Informativní důchodová aplikace

Informativní důchodová aplikace (IDA) je online služba ePortálu ČSSZ, která Vám poskytne jasnou a srozumitelnou informaci o evidovaném počtu let důchodového pojištění a odhadované výši starobního důchodu. Díky této službě jednoduše a rychle zjistíte, jaký je Váš důchodový věk, (u žen i s ohledem na počet vychovaných dětí), jak vysoký by mohl být Váš starobní důchod, kolik let a dní pojištění již bylo získáno a kolik let a dní do získání doby potřebné pro nárok na starobní důchod ještě chybí. Služba umožňuje i vložení vybraných náhradních dob pojištění (studium, vojenská či civilní služba) či dob zaměstnání nebo výkonu samostatné výdělečné činnosti, které ČSSZ dosud nemá ve své evidenci. Vložené doby jsou použity výhradně pro účely provedení vyhodnocení, do evidence ČSSZ se neukládají. Jak službu jednoduše použít, se dozvíte ve videu, které naleznete v části Více informací o službě.

Online služba

Spustit
Spuštění vyžaduje přihlášení

Co dělat, když...

Zpracování služby nebylo úspěšné?

Důvodem jsou zřejmě chybné vstupní údaje. Službu spusťte znovu s opravenými údaji.

Došlo k chybě systému?

Informujte správce systému.

Chybí doba pojištění?

Pokud se nezobrazí doba pojištění za předcházející kalendářní rok nebo stávající rok v případě skončení účasti na důchodovém pojištění před 31. prosincem, nemusí být doba pojištění dosud v evidenci ČSSZ z důvodu zpracování evidenčního listu.

Zjistíte-li nesrovnalosti mezi údaji v evidenci ČSSZ a skutečností, je vhodné, abyste se nejprve obrátil/a na svého tehdejšího zaměstnavatele, upozornil/a jej na pravděpodobné nesplnění jeho zákonné povinnosti v oblasti evidenčních listů a požádal/a ho o zaslání evidenčního listu ČSSZ.

Není-li tento postup možný, například proto, že zaměstnavatel odmítá v této záležitosti spolupracovat, nebo proto, že již neexistuje, můžete se obrátit na OSSZ. Ta u zaměstnavatele sama zabezpečí splnění jeho povinnosti, případně, není-li to možné, zahájí řízení o převzetí plnění některých úkolů spojených s prováděním důchodového pojištění zaměstnanců těch zaměstnavatelů, kteří neplní povinnosti při provádění důchodového pojištění (§ 6 odst. 4 písmeno u) zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení).

OSSZ rovněž může pomoci při zjištění adresy archivu u zaniklých zaměstnavatelů. Pokud archiv zjistit nelze, je možno vyhotovit náhradní evidenční list důchodového pojištění, popř. provést rekonstrukci původního evidenčního listu - to však pouze za předpokladu, že již byly využity všechny zákonné prostředky k plnění povinností zaměstnavatele. Rekonstrukce evidenčního listu je možná pouze v případě, že OSSZ má podklady pro tuto rekonstrukci nebo je sám/sama předložíte.

Doporučujeme zahájit proces vedoucí k doplnění důchodové evidence co nejdříve. Vlivem času postupně dochází k úbytku důkazních prostředků (zničení listin, úmrtí nebo zapomínání svědků) a riziko neúspěšnosti se zvyšuje.